I den digitala värld vi lever i förändras alla yrken konstant. De tekniska uppfinningar och den kontinuerliga digitala utveckling vi upplever gör helt enkelt att arbetsuppgifter förändras, och i och med detta är det avgörande för varje företag och medarbetare att man är beredd att förändras med dessa. Detta är extra tydligt inom redovisningsbranschen där digital redovisning omformar revisorernas roll. I denna artikel får du veta mer om hur samt vad du kan tänka på för att optimera era arbetsprocesser i en digital värld.
En mer effektiv planeringsfas
Först och främst kan man konstatera att den digitala redovisningsrevolutionen har inneburit förändringar vad gäller insamling och förberedelser av olika dokument. Då allt detta numera sker digitalt behöver revisorn inte ägna tid åt att skanna viktiga dokument, liksom åt att strukturera de dokument man har på ett tillfredsställande sätt. Detta sparar mycket tid och gör att revisorn istället kan ägna sig åt kärnverksamheten på ett helt nytt sätt.
En förändrad granskningsfas
De digitala förändringarna och introduktionen av exempelvis AI inom redovisning har gjort att även granskningsfasen av revisorns arbete har förändrats. Man kan numera enklare och på ett mer effektivt sätt genomföra dataanalyser och även arbeta utifrån förväntade utfall. Många revisorer upplever att man i dagens samhälle har en mer rådgivande roll än tidigare, tack vare dessa nya arbetssätt med bokföring stockholm, där digitala system för redovisning gör att arbetet har förändrats och att mer tid kan läggas på att hitta punkter som kan generera ytterligare intäkter för klienten.
En automatiserad rapporteringsfas
Sist men inte minst är det ett faktum att själva rapporteringsfasen har förändrats. Långt mer går per automatik i denna fas, än någonsin förut och detta har att göra med de digitala framsteg man kan se idag samt den teknik som man numera kan använda inom redovisning. Dessa automatiserade processer gör det enklare än någonsin att rapportera för varje redovisningsbyrå och bidrar i allra högsta grad till att man sparar tid. Detta gäller både den som är kund och redovisningsbyråerna själva.
Att tänka på vid val av digitala lösningar för redovisning
Det finns ett par viktiga saker att tänka på för att göra rätt val av digitala lösningar och därigenom optimera sin egen roll som revisor.
- Gör noggranna efterforskningar för att hitta rätt system för just er på en stor marknad.
- Kontrollera omdömen och recensioner från tidigare kunder.
- Försäkra dig om att du lär dig systemet på ett korrekt sätt.
- Utvärdera efter hand så att ni försäkrar er om att ni når målen ni behöver nå.
Utveckling för en smidigare redovisningsprocess
Genom att följa utvecklingen och ligga i framkant när det kommer till redovisning ( Nordic Accounts ) så finns det mycket att vinna. Du kan se fram emot att arbeta smidigare och mer effektivt samtidigt som du också sparar tid och pengar åt kunden. Förenklade processer innebär också att det är möjligt att fokusera på det viktigaste istället för administrativt arbete. Detta är avgörande för att kunna leverera en högklassig och korrekt service från början till slut.